niedziela, 7 grudnia 2014

Media i przemiany kultury współczesnej


      Kolejny post na naszym blogu. Tym razem opiszemy massmedia
 i różne przemiany kultury współczesnej

a) Mass media i społeczeństwo konsumpcji- wiele osób twierdzi, że media upowszechniły styl życia oparty na konsumpcji (reklamy typu musisz to mieć, musisz to kupić, musisz spróbować). Podstawą społeczeństwa konsumpcji jest przyjemność. Przyjemność i radość jest wręcz propagowana jako obowiązek człowieka. 


Można uznać, że im więcej pieniędzy ludzie wydają tym bardziej są moralni, ponieważ sprawiają sobie przyjemność. Im życie bardziej przyjemne i radosne tym bardziej moralne. Konsumenci mają dążyć do szczęścia i przyjemności bez żadnego wahania. Ale niestety człowiek nigdy nie uzyska pełni satysfakcji, ponieważ zawsze chce więcej i więcej. 


Człowiekowi wydaje się, że już osiągnął pełnię satysfakcji, ma to co chciał, ale za chwilę na rynek wchodzi coś lepszego, nowszego i człowiek znów staje się nieszczęśliwy, ponieważ znów chce mieć to „nowe”, a media to potęgują, wytwarzając kolejne pokusy. Przez media człowiek odczuwa ciągły brak, przez co nie jest szczęśliwy.
 Lokowanie produktu w serialu -  
"Bo przecież skoro Kinga z pierwszej miłości ma M&M to ja też muszę je kupić."


b) Mass media i kultura upozorowania- media nie przedstawiają rzeczywistości, ale ją kreują, wytwarzają. Telewizja czy Internet nie są już odzwierciedleniem rzeczywistości, a wręcz odwrotnie, życie społeczne tworzone jest na podstawie przekazywanych nam treści. Rzeczywistość społeczna miesza się z medialną, tak bardzo, że często nie można jej rozróżnić




Należy również zwrócić uwagę na fakt, iż rzeczywistość medialna jest bardziej kolorowa i dynamiczna niż życie zwykłych ludzi. To również wpływa na mieszanie się rzeczywistości. Przez to ludzie odbierają swoje życie jako nudne, monotonne, a ich codziennością stają się różne programy. Ludzie czują, że w ich życiu nic się nie dzieje, to co jest pokazywane w telewizji ma wszystko to o czym marzą. Uważają, że jest to o wiele bardziej ciekawsze niż ich własne życie, przez co często z niego rezygnują. 



Ludzie przestają mieć dystans do mediów. Nie widzą w nich nic sztucznego. Dostarczany jest nam potok informacji, z których często nic nie wynika, nie mają one jakiejś szczególnej wartości. Staje się dla nas ważniejsza forma przekazu, a nie treść przekazywanych informacji.Zapping -jest to nawyk przeskakiwania z kanału na kanał za pomocą pilota i oglądania kilku kanałów jednocześnie. Interakcja z ekranem jest ważniejsza, niż przekazywane treści. Klikanie w strony internetowe- przechodzenie z jednej do drugiej. Istotą jest samo kilkanie samo w sobie, ponieważ odbiorca najczęściej w ogóle nie zapoznaje się z zamieszczonymi treściami.



a)Mass media i generacja X/ generacja Y - media utrzymują przekonanie, że życia nie należy brać zbyt poważnie, dlatego młodzi ludzie, żyją w przekonaniu, że nigdy nie należy odmawiać sobie przyjemności. Pokolenie X to pokolenie medialne. Poszukują oni natychmiastowej przyjemności, a nie dążą do sukcesu zawodowego, czy osiągnięcia określonej pozycji. Jest to pokolenie które staje się cyniczne, próżne. 



To pokolenie swoim postępowaniem pokazuje, że nie ma ochoty być dorosłym i nie obchodzi ich, co myślą o nich inni. Dla nich ważne są wieczne wakacje, przyjemności, młodość, ciągłe imprezy, spotkania ze znajomymi.

 Nie liczy się dla nich kariera, rodzina, małżeństwo. Mimo tego, że kończą studia wyższe na prestiżowych uczelniach, często zwlekają z podjęciem dorosłego życia. Wystarcza im nisko płatna, mało prestiżowa praca. Nie obchodzi ich to czy będą się rozwijać. 

Pokolenie X promuje w TV reklama pepsi- „odrobina absurdu”, wakacje, lato, wolny czas, trochę luzu.
Pokolenie Y- są to następcy pokolenia X. cieszą się ogromnym zainteresowaniem mediów. Jest to pokolenie, które wychowane zostało przez komputery.

d) Globalny nastolatek, globalna świadomość, globalna tożsamość, tożsamość przezroczysta- tożsamość współczesnego globalnego nastolatka jest kształtowana w znacznym stopniu przez mass media oraz ideologię konsumpcji, a nie przez wartości narodowe, państwowe. Globalny nastolatek uczęszcza do szkoły, której nie lubi, ale stara się by nie mieć kłopotów. Ogląda programy muzyczne, słucha muzyki, chodzi do McDonalda, pije colę- globalni nastolatkowie są bardzo do siebie podobni na całym świecie, cechuje ich podobna tożsamość i podobny styl życia. 

 Emo - Ameryka

Niweluje to różnice narodowe, państwowe, etniczne i językowe. Globalny nastolatek, dzięki mediom orientuje się w tym co jest na czasie w danym momencie (muzyka, moda, gadżety) np. był boom na granie w simsy. Cechuje go łatwość komunikowania się, tolerancyjność dla różnic, musi być mobilny (umieć odnaleźć się w każdej sytuacji).

Emo Polska - Tola Szlagowska


Emo - Japonia
   


















Myślimy, że poniższy film przedstawi jasno jak wielkim zagrożeniem jest współczesny trend na zapoznawanie się z ludźmi na facebooku i umawianie na spotkania. 
 Film jest  kampanią przeprowadzoną przez PCK w walce z Hiv u Aids.



Z góry dziękujemy, za przeczytanie powyższego posta. Zostawiamy państwa z refleksją na temat opublikowanego filmu. Prosimy o komentarze :)

 Linki do obrazków:
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fdemotywatory.pl%2F%2Fuploads%2F1247145501_by_Eydam__600.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fdemotywatory.pl%2F21523%2FSeriale%2FSeriale&h=538&w=600&tbnid=aUOqWPovgPe4wM%3A&zoom=1&docid=Q1uHExiDQqifYM&ei=h6GpVI-JBsfkaMWUgfAC&tbm=isch&ved=0CCMQMygFMAU&iact=rc&uact=3&dur=4285&page=1&start=0&ndsp=8 

http://www.google.pl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fotobytow.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F12%2Fsza%2525C5%252582-zakup%2525C3%2525B3w.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fotobytow.pl%2Fduza-radosc-z-malych-rzeczy-czyli-otwarcie-sklepu-w-malym-miasteczku%2F&h=447&w=609&tbnid=b7xRtKoAin8fdM%3A&zoom=1&docid=yecpPwLy_Z0etM&ei=66CpVI3fOITxaOmqgbgK&tbm=isch&ved=0CCAQMygCMAI&iact=rc&uact=3&dur=1191&page=1&start=0&ndsp=6 

http://www.google.pl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fbi.gazeta.pl%2Fim%2F88%2F7d%2Ffc%2Fz16547208Q%2CPokolenie-Z-wchodzi-na-salony.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fmetro.gazeta.pl%2FPortfel%2F1%2C135228%2C16550329%2CPokolenie_Z___generacja_nastoletnich_milionerow_.html&h=477&w=620&tbnid=-jBCUY1B6lreeM%3A&zoom=1&docid=Ke-z8YmzAn4Q0M&ei=hqCpVPWRD9LWauK-ggg&tbm=isch&ved=0CEcQMygeMB4&iact=rc&uact=3&dur=1232&page=4&start=26&ndsp=11 

http://www.google.pl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fi.wp.pl%2Fa%2Ff%2Fjpeg%2F32803%2Fpokolenie_xyz__syda_productions_-_fotolia.com468.jpeg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fszkola.wp.pl%2Fkat%2C1039739%2Ctitle%2CGeneracja-X-Y-C-do-ktorej-nalezysz%2Cwid%2C16401540%2Cwiadomosc.html&h=294&w=468&tbnid=muhWaFeAbH72fM%3A&zoom=1&docid=RGmgJ0qvEEi_qM&ei=hqCpVPWRD9LWauK-ggg&tbm=isch&ved=0CCEQMygDMAM&iact=rc&uact=3&dur=1532&page=1&start=0&ndsp=7 

http://www.google.pl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fz1.demoty.pl%2F8829412e5d2c66fe28b2faa9cb2c8ae1&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.demoty.pl%2Fseriale-1095&h=433&w=500&tbnid=FnsnmZgmY9zLGM%3A&zoom=1&docid=7wxgVc3N-bm6LM&ei=h6GpVI-JBsfkaMWUgfAC&tbm=isch&ved=0CCgQMygKMAo&iact=rc&uact=3&dur=2012&page=2&start=8&ndsp=10 

http://www.google.pl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fkreowaniestylu.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2014%2F05%2Fwyprzeda%2525C5%2525BCe.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fkreowaniestylu.pl%2Fkalendarz-wyprzedazy%2F&h=412&w=500&tbnid=MJXIVaw-vkHrvM%3A&zoom=1&docid=plIKG2A3t4V6-M&ei=nKOpVL2yHM7raNzggNgM&tbm=isch&ved=0CDIQMygCMAI&iact=rc&uact=3&dur=1272&page=1&start=0&ndsp=3 

http://www.google.pl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fks366875.kimsufi.com%2Fp5%2F201006%2FD4%2F67341008.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fklaudiuszleman.blogspot.com%2F2013%2F08%2Fcotygodniowy-blog-indywidualizm.html&h=557&w=500&tbnid=Y4nBN7s7FbgNPM%3A&zoom=1&docid=n841-wcg4ahNvM&ei=gZqpVM2DO5blasfZgaAB&tbm=isch&ved=0CCcQMygAMAA&iact=rc&uact=3&dur=750&page=1&start=0&ndsp=3 

http://www.google.pl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fi2.pinger.pl%2Fpgr166%2F7ad835570004a47350957435%2FPokolenie_dzieci_emo_2597019.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fkajoll.pinger.pl%2Fp%2F3&h=328&w=440&tbnid=O7_1OkQ75DBvjM%3A&zoom=1&docid=TwRtbZYboZ4U7M&ei=L5qpVJ3hHI3WauSagoAH&tbm=isch&ved=0CCIQMygEMAQ&iact=rc&uact=3&dur=1101&page=1&start=0&ndsp=10 

http://www.google.pl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fmajusia.blox.pl%2Fresource%2Femo.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fdominique98.blogspot.com%2F2011%2F02%2Fprosto-z-japonskich-ulic.html&h=417&w=313&tbnid=pwxiMlHOQN_VLM%3A&zoom=1&docid=M0X602NDepHRRM&ei=XJmpVOzOPIjgaNHMgKgD&tbm=isch&ved=0CCAQMygCMAI&iact=rc&uact=3&dur=782&page=1&start=0&ndsp=11 

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcSoeNXln5yyKsXdb3N-rDqmSzoJ5sGJnCRh96yYD1dexKulrstTBQ 

Dostęp do wszystkich: 06.01.2015 około godziny 13:30 - 14:30
 

2 komentarze:

  1. Powiem szczerze, że filmik daje do myślenia. Pozdrawiam, ciekawy blog

    OdpowiedzUsuń
  2. Slotty Casino: Home - Mapyro
    Slotty 과천 출장마사지 Casino is a 경상남도 출장샵 new and innovative way to provide quality content 청주 출장안마 to your gaming 통영 출장마사지 platform. The casino games 충주 출장안마 are available both for desktop and mobile devices

    OdpowiedzUsuń