sobota, 29 listopada 2014

Kulturotwórcze funkcje mass mediów i hiper mediów

Dzień dobry.
W  dzisiejszym poście skupimy się na tym czym są i  jakie są kulturotwórcze funkcje 
mass mediów i hiper mediów
Postaramy się też podać  kilka przykładów, wstawić jakieś filmiki, aby bardziej przybliżyć Państwu opisywany problem.

 A więc!


Funkcja kulturotwórcza mediów, budzi wiele kontrowersji, ponieważ, każdy inaczej pojmuje kulturę, ma do niej inne podejście.

Środki masowego przekazu mają różnorodny wpływ na tworzenie kultury. Mówi się o tym, że kształtują one różne normy i wzorce, ale również mówi się o tym, że media obniżają poziom kultury społeczeństwa, a wręcz je ogłupiają.

Kulturotwórcze funkcje mediów są uzależnione od treści programów, ale przede wszystkim jaki użytek z danych programów robi odbiorca?

Wobec tego jakie są te kulturotwórcze funkcje mediów:

Pierwszą jest Funkcja upowszechniania różnych treści- jest to jedna z głównych funkcji kulturotwórczych mediów. Oznacza ona dostarczenie i uprzystępnienie (wyjaśnienie) informacji i wiadomości z różnych dziedzin życia (wiadomości, programy informacyjne, reportaże, gazety typu Polityka Newsweek itp.). 
Funkcja ta musi również upowszechniać nam informacje i je równoważyć.
 Każda informacja musi być ukazywana obiektywnie. 
Dostarcza nam przeżyć estetycznych- upowszechnianie sztuki (teatr telewizji, filmy, przypomnienie dawnych koncertów- TVP Polonia, transmisje sztuk teatralnych, oper, koncertów z filharmonii- Tvp kultura, radio poznajemy różne gatunki muzyki). 
W funkcji tej chodzi o to, że odbiorcy mają możliwość poznania i zrozumienia wielu aktualnych informacji, wydarzeń z życia społecznego i kulturalnego, mogą powiększać i wzbogacać swoją wiedzę, uzupełniać jej braki, rozwijać lub poszerzać zainteresowania.
 Ale niekiedy media swoje funkcje pełnią nieprawidłowo. 
Następuje zalew informacji, które są różnorodne pod względem treści i wartości (np. jedna stacja negatywnie wypowiada się o pewnym polityku, a druga pochwala jego poczynania, a następnego dnia okazuje się, że zapominamy o całej sprawie), co powoduje destabilizację, zagubienie, nie potrafimy odróżnić spraw błahych od poważnych- nie wiemy co mamy o tym myśleć. 
Wtedy media, zamiast nas czegoś uczyć, ogłupiają nas. Przyswajamy banalne treści- portale plotkarskie, seriale, paradokumenty itd.
Stwarzane są pozory uczenia nas czegoś, doinformowywania, ale to zabija naszą aktywność, rozleniwia nas i nie chce nam się uczestniczyć w innych formach kultury. 
Drugą jest Funkcja ludyczna- funkcję tą spełniają przede wszystkim programy rozrywkowe.
 Ich rola kulturotwórcza zależy od jakości programu, sposobu odbioru i wrażliwości odbiorców. 
Dla większości odbiorców programy rozrywkowe są formą odprężenia, relaksu, odstresowania się po ciężkim dniu w pracy. Ale celem takich programów powinno być również uwrażliwienie na sztukę (kabarety, talent show). 
Programy tego typu również bawiąc czegoś nas uczą, kształtują nasze postawy moralne 
(kabarety- ubarwiają szarą rzeczywistość, odkrywają stereotypy, wyśmiewają codzienne ludzkie poczynania np. stereotyp żony gruba baba z papilotami na głowie i wałkiem w ręku, wiecznie dręcząca swojego biednego, uciśnionego męża). 
https://www.youtube.com/watch?v=pqF_NZs2sOM 
Negatywną stroną programów rozrywkowych jest to, że może pojawić się tendencja do próżnowania, bezmyślnego spędzania wolnego czasu- te programy mnie odprężają, więc nie chce mi się już iść na spacer, pojeździć na rowerze, iść do kina lub spotkać ze znajomymi- przez to wiele tracimy m. in. kurczą się nasze kontakty społeczne, ponieważ wolimy spędzić swój wolny czas z telewizorem. 
Osłabia to przeżyci autentycznych wydarzeń np. wzięci udziału w festynach, spotkaniach ze znajomymi. Istnieje również możliwość sterowania naszą świadomością i odciągania przez rozrywkę od rzeczywistości. 
Trzecią jest Funkcja stymulująca- polega ona na pobudzaniu do aktywniejszego odbioru emitowanych treści, ale też na zachęcaniu do większego uczestnictwa w kulturze. 
Może to wpłynąć na kształtowanie zróżnicowanych zainteresowań, zaspokajania indywidualnych potrzeb, kształtowania postaw i podnoszenia poziomu kulturalnego odbiorców. 
Może to również wpłynąć na to, by odbiorcy szukali odpowiednich dróg samorealizacji, przez kontakt z nauką i sztuką i podejmowanie działalności twórczej. 
Negatywną stroną tej funkcji jest przeświadczenie o łatwości uczestniczenia w sztuce, lekceważenie twórczości artystycznej uznawanej jako ogólnodostępną, dostępnej dla każdego (np. paradokumenty pokazują, że każdy może zostać aktorem, programy kulinarne- każdy może gotować) 
Kolejna to Funkcja wzorcotwórcza- funkcja ta polega na promowaniu różnych stylów godziwego życia, ideałów, wzorów postępowania, treści wychowawczych osób, które wyróżniają się propagowaniem pewnych wartości lub, które osiągnęły coś w różnych dziedzinach życia
 (np. Lech Wałęsa, Małgorzata Kożuchowska- w mediach otwarcie mówi o tym , że jest katoliczką i nie wstydzi się tego) Czytaj tutaj -.http://plejada.onet.pl/malgorzata-kozuchowska-na-okladce-tygodnika-o-religii-i-gwiazdach-flesz-celebrycki/t7t6f  


Z:http://www.fakt.pl/matka-boska-z-wc-ocalona-przez-lecha-walese,artykuly,453167,1.html
W tym wypadku media wpływają na człowieka podnosząc jego ogólną kulturę bycia, dostarczają ludziom różnych przykładów ludzi, którzy pokonywali trudności by osiągnąć jakiś szlachetny cel, piętnują ludzi o postawach negatywnych. 
Pokazywane są też przykłady rozwijania aktywności przez działanie, służą rozwijaniu własnych zainteresowań, kształtowaniu postaw moralnych. Zadaniem tej funkcji jest również czynienie człowieka bardziej elastycznym, by był bardziej podatny na różne zmiany.
 Ale istnieje też negatywna strona tej funkcji, ponieważ niektóre media, mogą skrajnie promować negatywne postawy, wartości, przez co mogą wywołać bezmyślne naśladowanie i gonienie za modą (propagowanie sylwetek kobiet w rozmiarach 0). Może również zniechęcić do poszukiwania prawdy i dążenia do uczciwości, ponieważ niektórzy ślepo mogą podążać za propagowanymi wartościami, a wszystkie inne uważają za złe (niektóre partie polityczne). Lansowane są przede wszystkim konsumpcyjne wzory życia. Ważne jest mieć a nie być. 
Oraz ostatnia to Funkcja interpersonalna- funkcja ta jest wynikiem tego, iż media są wszędzie, są ogólnodostępne i sprowadziły one świat do jednej globalnej wioski. Mamy możliwość poznania życia krajów bardzo od nas odległych. Zrozumieć problemy i myślenie ludzi w nich żyjących. 
Przez to następuje większe ukulturowienie człowieka i większe zrozumienie dla innych ludzi. Przykładem są programu typu : "Boso przez świat - Wojciech Cejrowski"lub 
"Kobieta na krańcu świata" - program podróżniczki Martyny Wojciechowskiej .


















https://www.google.pl/search?q=MARTYNA+WOJCIECHOWSKA&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=J9avVJKAGcnuarX4gOgE&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1366&bih=634#tbm=isch&q=martyna+wojciechowska+na+kra%C5%84cu+%C5%9Bwiata&revid=1402536944&imgdii=_& imgrc=yuCJ1rICdwWHMM%253A%3BsJp0a3GpGveurM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.artbiznes.pl%252Fwp-content%252Fuploads%252F2012%252F07%252FMartyna_WOjciechowska_2.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.artbiznes.pl%252Findex.php%252Fkobieta-na-krancu-swiata%252F%3B1920%3B1280


Natomiast negatywną stroną tej funkcji może być to, że media mogą wzbudzać nierealne pragnienia, propagować egoistyczne postawy i w ten sposób zamiast łączyć ludzi, media je dzielą wzmacniając izolację człowieka i jego osamotnienie. Może też zostać pobudzony zachwyt dla ludzi twardych, bezwzględnych, nieliczących się z innymi. Obniża to kulturę człowieka.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz