Dzień dobry.
W dzisiejszym poście skupimy się na tym czym są i jakie są kulturotwórcze funkcje
mass mediów i hiper mediów
Postaramy się też podać kilka przykładów, wstawić jakieś filmiki, aby bardziej przybliżyć Państwu opisywany problem.
A więc!
Funkcja
kulturotwórcza mediów, budzi wiele kontrowersji, ponieważ, każdy inaczej pojmuje
kulturę, ma do niej inne podejście.
Środki
masowego przekazu mają różnorodny wpływ na tworzenie kultury. Mówi się o tym,
że kształtują one różne normy i wzorce, ale również mówi się o tym, że media
obniżają poziom kultury społeczeństwa, a wręcz je ogłupiają.
Kulturotwórcze funkcje mediów są uzależnione
od treści programów, ale przede wszystkim jaki użytek z danych programów robi
odbiorca?
Wobec tego jakie są te kulturotwórcze funkcje mediów:
Pierwszą jest Funkcja
upowszechniania różnych treści- jest to jedna z głównych funkcji
kulturotwórczych mediów. Oznacza ona dostarczenie i uprzystępnienie
(wyjaśnienie) informacji i wiadomości z różnych dziedzin życia (wiadomości,
programy informacyjne, reportaże, gazety typu Polityka Newsweek itp.).
Funkcja
ta musi również upowszechniać nam informacje i je równoważyć.
Każda informacja musi
być ukazywana obiektywnie.
Dostarcza nam przeżyć estetycznych- upowszechnianie
sztuki (teatr telewizji, filmy, przypomnienie dawnych koncertów- TVP Polonia,
transmisje sztuk teatralnych, oper, koncertów z filharmonii- Tvp kultura, radio
poznajemy różne gatunki muzyki).
W funkcji tej chodzi o to, że odbiorcy mają
możliwość poznania i zrozumienia wielu aktualnych informacji, wydarzeń z życia
społecznego i kulturalnego, mogą powiększać i wzbogacać swoją wiedzę,
uzupełniać jej braki, rozwijać lub poszerzać zainteresowania.
Ale niekiedy
media swoje funkcje pełnią nieprawidłowo.
Następuje zalew informacji, które są
różnorodne pod względem treści i wartości (np. jedna stacja negatywnie
wypowiada się o pewnym polityku, a druga pochwala jego poczynania, a następnego
dnia okazuje się, że zapominamy o całej sprawie), co powoduje destabilizację,
zagubienie, nie potrafimy odróżnić spraw błahych od poważnych- nie wiemy co
mamy o tym myśleć.
Wtedy media, zamiast nas czegoś uczyć, ogłupiają nas.
Przyswajamy banalne treści- portale plotkarskie, seriale, paradokumenty itd.
Stwarzane są pozory uczenia nas czegoś, doinformowywania, ale to zabija naszą
aktywność, rozleniwia nas i nie chce nam się uczestniczyć w innych formach
kultury.
Drugą jest Funkcja
ludyczna- funkcję tą spełniają przede wszystkim programy rozrywkowe.
Ich rola
kulturotwórcza zależy od jakości programu, sposobu odbioru i wrażliwości
odbiorców.
Dla większości odbiorców programy rozrywkowe są formą odprężenia,
relaksu, odstresowania się po ciężkim dniu w pracy. Ale celem takich programów
powinno być również uwrażliwienie na sztukę (kabarety, talent show).
Programy
tego typu również bawiąc czegoś nas uczą, kształtują nasze postawy moralne
(kabarety- ubarwiają szarą rzeczywistość, odkrywają stereotypy, wyśmiewają
codzienne ludzkie poczynania np. stereotyp żony gruba baba z papilotami na
głowie i wałkiem w ręku, wiecznie dręcząca swojego biednego, uciśnionego męża).
https://www.youtube.com/watch?v=pqF_NZs2sOM
https://www.youtube.com/watch?v=pqF_NZs2sOM
Negatywną stroną programów rozrywkowych jest to, że może pojawić się tendencja
do próżnowania, bezmyślnego spędzania wolnego czasu- te programy mnie
odprężają, więc nie chce mi się już iść na spacer, pojeździć na rowerze, iść do
kina lub spotkać ze znajomymi- przez to wiele tracimy m. in. kurczą się nasze
kontakty społeczne, ponieważ wolimy spędzić swój wolny czas z telewizorem.
Osłabia
to przeżyci autentycznych wydarzeń np. wzięci udziału w festynach, spotkaniach
ze znajomymi. Istnieje również możliwość sterowania naszą świadomością i
odciągania przez rozrywkę od rzeczywistości.
Trzecią jest Funkcja
stymulująca- polega ona na pobudzaniu do aktywniejszego odbioru emitowanych
treści, ale też na zachęcaniu do większego uczestnictwa w kulturze.
Może to
wpłynąć na kształtowanie zróżnicowanych zainteresowań, zaspokajania
indywidualnych potrzeb, kształtowania postaw i podnoszenia poziomu kulturalnego
odbiorców.
Może to również wpłynąć na to, by odbiorcy szukali odpowiednich dróg
samorealizacji, przez kontakt z nauką i sztuką i podejmowanie działalności
twórczej.
Negatywną stroną tej funkcji jest przeświadczenie o łatwości
uczestniczenia w sztuce, lekceważenie twórczości artystycznej uznawanej jako
ogólnodostępną, dostępnej dla każdego (np. paradokumenty pokazują, że każdy
może zostać aktorem, programy kulinarne- każdy może gotować)
Kolejna to Funkcja
wzorcotwórcza- funkcja ta polega na promowaniu różnych stylów godziwego życia,
ideałów, wzorów postępowania, treści wychowawczych osób, które wyróżniają się
propagowaniem pewnych wartości lub, które osiągnęły coś w różnych dziedzinach
życia

Z:http://www.fakt.pl/matka-boska-z-wc-ocalona-przez-lecha-walese,artykuly,453167,1.html
W tym wypadku media wpływają na człowieka
podnosząc jego ogólną kulturę bycia, dostarczają ludziom różnych przykładów
ludzi, którzy pokonywali trudności by osiągnąć jakiś szlachetny cel, piętnują
ludzi o postawach negatywnych.
Pokazywane są też przykłady rozwijania
aktywności przez działanie, służą rozwijaniu własnych zainteresowań,
kształtowaniu postaw moralnych. Zadaniem tej funkcji jest również czynienie
człowieka bardziej elastycznym, by był bardziej podatny na różne zmiany.
Ale
istnieje też negatywna strona tej funkcji, ponieważ niektóre media, mogą
skrajnie promować negatywne postawy, wartości, przez co mogą wywołać bezmyślne
naśladowanie i gonienie za modą (propagowanie sylwetek kobiet w rozmiarach 0).
Może również zniechęcić do poszukiwania prawdy i dążenia do uczciwości,
ponieważ niektórzy ślepo mogą podążać za propagowanymi wartościami, a wszystkie
inne uważają za złe (niektóre partie polityczne). Lansowane są przede wszystkim
konsumpcyjne wzory życia. Ważne jest mieć a nie być.
Oraz ostatnia to Funkcja
interpersonalna- funkcja ta jest wynikiem tego, iż media są wszędzie, są
ogólnodostępne i sprowadziły one świat do jednej globalnej wioski. Mamy
możliwość poznania życia krajów bardzo od nas odległych. Zrozumieć problemy i
myślenie ludzi w nich żyjących.
Przez to następuje większe ukulturowienie
człowieka i większe zrozumienie dla innych ludzi. Przykładem są programu typu : "Boso przez świat - Wojciech Cejrowski"lub
"Kobieta na krańcu świata" - program podróżniczki Martyny Wojciechowskiej .
"Kobieta na krańcu świata" - program podróżniczki Martyny Wojciechowskiej .
https://www.google.pl/search?q=MARTYNA+WOJCIECHOWSKA&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=J9avVJKAGcnuarX4gOgE&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1366&bih=634#tbm=isch&q=martyna+wojciechowska+na+kra%C5%84cu+%C5%9Bwiata&revid=1402536944&imgdii=_& imgrc=yuCJ1rICdwWHMM%253A%3BsJp0a3GpGveurM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.artbiznes.pl%252Fwp-content%252Fuploads%252F2012%252F07%252FMartyna_WOjciechowska_2.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.artbiznes.pl%252Findex.php%252Fkobieta-na-krancu-swiata%252F%3B1920%3B1280
Natomiast negatywną stroną
tej funkcji może być to, że media mogą wzbudzać nierealne pragnienia,
propagować egoistyczne postawy i w ten sposób zamiast łączyć ludzi, media je
dzielą wzmacniając izolację człowieka i jego osamotnienie. Może też zostać
pobudzony zachwyt dla ludzi twardych, bezwzględnych, nieliczących się z innymi.
Obniża to kulturę człowieka.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz